De groepen 6, 7 en 8 gingen vandaag
samen met Mathilde Loerts aan de slag met speksteen.
Na een uitleg over wat speksteen
eigenlijk is en hoe je het kan bewerken gingen de kinderen aan de
slag. Iedereen koos een steen waarin hij of zij wel iets zag.
Het doel is om door middel van verschillende soorten raspen, vijlen en gutsen de steen zò van vorm te veranderen dat deze iets van de vier elementen wordt. Ter inspiratie lagen er verschillende al bewerkte stenen. Maar beginnen is blijft toch lastig, want wat zal het worden?
Het doel is om door middel van verschillende soorten raspen, vijlen en gutsen de steen zò van vorm te veranderen dat deze iets van de vier elementen wordt. Ter inspiratie lagen er verschillende al bewerkte stenen. Maar beginnen is blijft toch lastig, want wat zal het worden?
Tijdens het bewerken kwamen ze er
ook snel achter dat het ook heel stoffig stoffig klusje is.
Soms waren de bergen gruis groter dan de overgebleven steen.
En soms was het bewerken van een steen behoorlijk frustrerend....
Soms waren de bergen gruis groter dan de overgebleven steen.
En soms was het bewerken van een steen behoorlijk frustrerend....
Maandag maken ze de kunstwerken af.
Dan worden de stenen gepolijst, zodat zij mooi gaan glimmen.
Vandaag maakten ze een vuurtje, kregen een regenbui over zich heen, schrokken van het geluid van een wild dier, stampten het vuur uit en renden bang weg. Een hele kluif om dat goed uit te beelden! Door stokjes tegen elkaar te wrijven kon je heel mooi het geluid van een vuurtje laten horen, terwijl rijst in een zinken emmer laten vallen precies klinkt als een regenbui.
De toneelspeler moest goed luisteren en reageren op de geluidseffecten (Actie-reactie).
Ondertussen gingen de andere kinderen van groep 4 in de klas aan de slag met het element aarde.
Een aantal opdrachtjes leerden de kinderen welke grondsoorten in Nederland te vinden zijn, hoe ze voelen en ruiken en welke grondsoort het snelst water doorlaat.
Een aantal opdrachtjes leerden de kinderen welke grondsoorten in Nederland te vinden zijn, hoe ze voelen en ruiken en welke grondsoort het snelst water doorlaat.
Ter voorbereiding op het bezoek aan
het archeologisch museum (aanstaande maandag) werden er ook potscherven van
papier uitgeknipt. En probeer daar maar weer en hele pot uit te
maken!
De kinderen van groep geel mochten vandaag aan de slag met het element lucht: het parcours was vandaag in hun klas te vinden.
Het blaasparcours staat maandag in .... groep 5!
Helaas is er vandaag geen gastbloggroep van de dag, maar maandag gaat groep 4 dat vast helemaal goed maken.
Meer foto's van vandaag zien? Kijk op de schoolwebsite in de fotomappen van groep geel, 4 en 8.