woensdag 2 april 2014

De dag van toneel en het klei geheim

Vandaag kregen de groepen 4 en 5 toneelles van Bente Jonker.
De lessen begonnen met het doorgeefspel. De kinderen gingen in een grote kring staan en moesten aan hun buurman of buurvrouw het geluid dat Bente voordeed doorgeven. Als je heel goed luisterde kon je een mooie regenbui horen. Eerst wrijf je in je handen, dan knip je met je vingers (als dat niet lukt zachtjes klappen), daarna sla je zachtjes op je bovenbenen en stamp je met je voeten.
Nu is het een hele harde regenbui. Als je dan weer gaat knippen met je vingers en wrijven in je handen wordt het langzaam weer droog. (Probeer maar eens thuis of het lukt)
De volgende opdracht was toneelspelen met je hele lichaam. De kinderen moesten uitbeelden dat ze in hun slaap werden natgeregend en daarvan wakker werden. Ze vluchtten voor de regenwolk. Maar o jee het begon te onweren en ze moesten schuilen. Daar kwam het vuur van een blikseminslag. Het bos stond in brand. Wat nu? Snel rennen naar de zee en erin duiken. In de zee vonden ze een zeeschildpad als vriendje. Dit vriendje namen ze mee naar huis en ze deden hem in een bak met water. Van dit avontuur werden ze zo moe dat ze weer lekker gingen slapen.
Tot slot gingen ze weer in de kring om samen zin na zin een prachtig verhaal te vertellen.
Om dat samen te doen is nog best lastig. Elk kind vindt iets anders leuk om toe te voegen, zodat er op het einde van het ene verhaal een zombiewalvis vrienden is met een haai en er in een ander verhaal een schildpad vanuit de zee op reis gaat naar de maan, om daarna weer snel terug te plonsen in de zee.
Voor groep rood was het de dag van het grote klei geheim. Ze gingen samen met Anjee Trip aan de slag met klei. Op de vraag wat ze dan gingen maken kreeg ik geen antwoord, want het is een groot GEHEIM. Ze leerden van Anjee dat als je met je vingers over de klei aait het heel mooi glad wordt.
We zullen vast snel de prachtige kunstwerken kunnen bewonderen.





Vandaag liep er ook een echte journaliste door de gangen van de Wilgenhoek.
Marieke Serruys, journaliste en moeder van Mink uit groep 5, interviewde en noteerde het volgende:
Hoe beleven de kinderen het cultuurproject en wat hebben ze te vertellen? Een aantal kinderen uit verschillende groepen wilde wel een interview geven, na (of tijdens) de workshops. En in deze 'diepte-interviews' ging het soms over meer dan alleen het project.


Groep rood – workshop klei


Zoë: Klei komt uit de grond en je kunt er dingen van maken.

Stiene: Het is geheim wat we maken, maar het wordt dus een (…)

Zoë: Heb je dat gehoord?

Ik: Ja, maar ik zal niets verklappen.
Zoë: Maandag was er een mevrouw die vuur in haar mond deed. Ik denk dat het een ander soort vuur was. Dat moet je zelf nooit doen!
Stiene: Ze ging ook blazen. Het was een beetje hetzelfde als roken. Daar is ook rook bij. Ze had wel iets in haar mond om haar tong niet te verbranden.

Zoë: Ze had een beschermde tong.

– Zoë vindt een ander onderwerp nu even belangrijker – Ben jij gescheiden?

Ik: Ja. Waarom denk je dat?

Zoë: De ene keer zie ik de vader van Mink en de andere keer de moeder.





Groep 5 – workshop drama


Maud: Bij drama moet je overdreven doen. Dat hoort, dan kun je het verschil voelen.

Daaf: We moesten zwemmen, rennen, er waren haaien in de zee. We namen ook schildpadden mee, maar dat mag in het echt niet.

Floris: Het was wel een beetje aanstellerig.



Julia: We moesten laten zien wat we wilden zeggen.

Bieke: Ik wil graag in een film spelen, dus ik oefen thuis veel. Dan houd ik mijn papa en mama voor de gek dat ik van de trap ben gevallen.

Julia: Ik heb geen tijd om thuis toneel te oefenen want ik turn al 13 uur per week.

Elife: Ik kan niet in m'n eentje toneel spelen, ik heb andere mensen nodig.



Mink: We moesten reageren op wat de juf deed. Stamp-klap. Water-slok.

Casper: En we hebben alle elementen gebruikt. We lagen op de aarde, zwommen in de zee, bliezen lucht en deden alsof er brand was.






Aan de beurt voor de baanwedstrijd was vandaag groep blauw.

Tussen het spelen en en maken van ballonnen van papier-maché door was er een spannende strijd aan de gang. Héél veel kinderen waren er goed in en er waren een heel stel supersnelle tijden.
Mila was met een hele kleine voorsprong de kampioen van groep blauw.


De uitslag van de wedstrijd van dinsdag is ook bekend.
Nikita zal groep 4 vertegenwoordigen bij tijdens de finale.

Morgen is groep 6 aan de beurt om te blazen.

Meer foto's van vandaag zien? Kijk op de schoolwebsite in de fotomappen van groep rood en 5.