Vandaag kregen de groepen 4 en 5
toneelles van Bente Jonker.
De lessen begonnen met het doorgeefspel. De kinderen gingen in een grote kring staan en moesten aan hun buurman of
buurvrouw het geluid dat Bente voordeed doorgeven. Als je heel goed
luisterde kon je een mooie regenbui horen. Eerst wrijf je in je handen, dan knip je met je vingers (als dat niet lukt zachtjes klappen),
daarna sla je zachtjes op je bovenbenen en stamp je met je voeten. Nu is het een hele harde regenbui. Als je dan weer gaat knippen met je vingers en wrijven in je handen wordt het langzaam weer droog. (Probeer maar eens thuis of het lukt)
De volgende opdracht was toneelspelen met je hele lichaam. De kinderen moesten uitbeelden dat ze
in hun slaap werden natgeregend en daarvan wakker werden. Ze
vluchtten voor de regenwolk. Maar o jee het begon te onweren en ze
moesten schuilen. Daar kwam het vuur van een blikseminslag. Het
bos stond in brand. Wat nu? Snel rennen naar de zee en
erin duiken. In de zee vonden ze een zeeschildpad als vriendje. Dit vriendje
namen ze mee naar huis en ze deden hem in een bak met water. Van dit
avontuur werden ze zo moe dat ze weer lekker gingen slapen.
Tot slot gingen ze weer in de
kring om samen zin na zin een prachtig verhaal te vertellen.Om dat samen te doen is nog best lastig. Elk kind vindt iets anders leuk om toe te voegen, zodat er op het einde van het ene verhaal een zombiewalvis vrienden is met een haai en er in een ander verhaal een schildpad vanuit de zee op reis gaat naar de maan, om daarna weer snel terug te plonsen in de zee.
We zullen vast snel de prachtige
kunstwerken kunnen bewonderen.
Vandaag liep er ook een echte journaliste door de gangen van de Wilgenhoek.
Marieke Serruys, journaliste en moeder van Mink uit groep 5, interviewde en noteerde het volgende:
Hoe beleven de kinderen het cultuurproject en wat hebben ze te vertellen? Een aantal kinderen uit verschillende groepen wilde wel een interview geven, na (of tijdens) de workshops. En in deze 'diepte-interviews' ging het soms over meer dan alleen het project.
Marieke Serruys, journaliste en moeder van Mink uit groep 5, interviewde en noteerde het volgende:
Hoe beleven de kinderen het cultuurproject en wat hebben ze te vertellen? Een aantal kinderen uit verschillende groepen wilde wel een interview geven, na (of tijdens) de workshops. En in deze 'diepte-interviews' ging het soms over meer dan alleen het project.
Groep rood –
workshop klei
Zoë: Klei komt uit de
grond en je kunt er dingen van maken.
Stiene: Het is geheim
wat we maken, maar het wordt dus een (…)
Zoë: Heb je dat
gehoord?
Ik: Ja, maar ik zal
niets verklappen.
Stiene: Ze ging ook blazen. Het was een beetje hetzelfde als roken. Daar is ook rook bij. Ze had wel iets in haar mond om haar tong niet te verbranden.
Zoë: Ze had een beschermde tong.
– Zoë vindt een ander onderwerp nu even belangrijker – Ben jij gescheiden?
Ik: Ja. Waarom denk je dat?
Zoë: De ene keer zie ik de vader van Mink en de andere keer de moeder.
Groep 5 – workshop
drama
Maud: Bij drama moet je
overdreven doen. Dat hoort, dan kun je het verschil voelen.
Daaf: We moesten
zwemmen, rennen, er waren haaien in de zee. We namen ook schildpadden
mee, maar dat mag in het echt niet.
Floris: Het was wel een
beetje aanstellerig.
Julia: We moesten laten
zien wat we wilden zeggen.
Bieke: Ik wil graag in
een film spelen, dus ik oefen thuis veel. Dan houd ik mijn papa en
mama voor de gek dat ik van de trap ben gevallen.
Julia: Ik heb geen tijd
om thuis toneel te oefenen want ik turn al 13 uur per week.
Elife: Ik kan niet in
m'n eentje toneel spelen, ik heb andere mensen nodig.
Mink: We moesten
reageren op wat de juf deed. Stamp-klap. Water-slok.
Casper: En we hebben
alle elementen gebruikt. We lagen op de aarde, zwommen in de zee,
bliezen lucht en deden alsof er brand was.
Aan de beurt voor de baanwedstrijd
was vandaag groep blauw.
Tussen het spelen en en maken van ballonnen van papier-maché door was er een spannende strijd aan de gang. Héél veel kinderen waren er goed in en er waren een heel stel supersnelle tijden.
Mila was met een hele kleine voorsprong de kampioen van groep blauw.
Tussen het spelen en en maken van ballonnen van papier-maché door was er een spannende strijd aan de gang. Héél veel kinderen waren er goed in en er waren een heel stel supersnelle tijden.
Mila was met een hele kleine voorsprong de kampioen van groep blauw.
De uitslag van de wedstrijd van dinsdag is ook bekend.
Nikita zal groep 4 vertegenwoordigen bij tijdens de finale.
Nikita zal groep 4 vertegenwoordigen bij tijdens de finale.
Morgen is groep 6 aan de beurt om te
blazen.
Meer foto's van vandaag zien? Kijk op de schoolwebsite in de fotomappen van groep rood en 5.
Meer foto's van vandaag zien? Kijk op de schoolwebsite in de fotomappen van groep rood en 5.