dinsdag 8 april 2014

De stoommachine en de elementen

Vandaag was Fons Alkemade voor de groepen 5 t/m 8 op school.
Hij gaf de workshop stoom.
Welke elementen heb je nodig om stoom te maken?
Water, want waterdamp is stoom. Om water te verwarmen heb je vuur nodig. Om vuur te krijgen heb je brandstof (aarde) nodig. En het element lucht is ook heel belangrijk. Zonder zuurstof (lucht) blijft een vuur niet branden.
Als eerste kregen de kinderen een vragenlijst over water.
Welke vormen van water zijn er eigenlijk? En hoe veranderen ze van de ene vorm (ijs) in een andere (water). Hoe wordt water eigenlijk stoom?
Om met de hele klas alles goed te kunnen zien had Fons een opstelling met videocamera gemaakt zodat ze alles op een tv konden volgen. Nooit werd zo aandachtig gekeken hoe water eigenlijk gaat koken.
Tot slot liet Fons de klassen de kracht van water en vuur zien: hij liet een echt stoommachientje draaien dat zo'n kracht voortbracht dat het zichzelf over de tafel liet schuiven.

Dat proefjes ook wel eens mis gaan, ontdekte groep 8. De groep werd opgeschrikt door het knappen van de glazen schaal. Gelukkig liep alles goed af, maar ze waren wel erg geschrokken.

De kleuters van groep geel gingen naar de stadskweektuin om kriebelbeestjes te zoeken.

Voor de groepen 4 en 5 was het vandaag de laatste toneelles van Bente Jonker.
De kinderen konden alles wat ze de afgelopen twee lessen geoefend hadden in de praktijk brengen en mochten zelfs elkaar filmen met Bentes camera.

Groep 4 had nog een keer een dokter in de klas. Dit keer kwam de moeder van Liza van alles vertellen over het hart en de bloedsomloop.

Groep 7 is vandaag naar het Schoter geweest.
Hier kregen zij van de biologie en scheikunde leraren les over hoe je water moet zuiveren.
Dit mochten zij natuurlijk ook zelf proberen.

Boaz: Ik vond het op zich best wel leerzaam, maar ik ga nu niet naar het Schoter, dat zie ik later wel.
Noor: Ik vond het leerzaam en het sloot aan bij de workshop stoom. Mijn zus heeft die meester ook!
Kristel: Het was heel leuk, maar van mij mag het ook wel wat moeilijker… Ik had altijd al zo’n proefje in een lange labjas willen doen.
Luuk: Ik vond het leuk om een keer in het Schoter te kijken. Het proefje was grappig en heb er veel van geleerd.
Iwan: de koekjes waren ook heel lekker en we hebben een mooie stift gekregen.


 




Het blaasparcours lag vandaag bij groep rood.

Morgen  is er geen blaasparcours, maar donderdag is groep 7 aan de beurt.
Meer foto's van vandaag zien? Kijk op de schoolwebsite in de fotomappen van groep rood, 4 en 7.
De speksteenmap van groep 6 is ook aangevuld met foto's van de gepolijste stenen.